شماره ۶ / پاییز ۹۲

صفحه اصلی

اشتراک

تماس با ما

© 2013 - All Rights Reserved - Filmkhaneh
    |deSadeq|

این بخش فرصتی ست برای طرح موضوعات سینمایی؛ در هر شماره مجموعه مقالاتی در حد طرح موضوع، برای اشاره به یک ایده یا برای احیای یک نکته و ماجرا گردآوری می شوند. «پنجره عقبی» در پی تکرار الگوی «پرونده های موضوعی» مرسوم نیست، بلکه قصد دارد به موضوع خود به عنوان ابژه ای برای «دید زدن» بپردازد.

جایی ورای این یا آن
نوشته وحید مرتضوی


این پرونده شاید از یک نظر بازگشتی باشد به پرونده «پنجره عقبی» شماره یکم فیلمخانه و بسط ایده هایی پیرامون یکی از دو قطب آمریکا/اروپای آن. به هر حال سینمای عامه پسند (پاپیولار) بخش قابل توجهی از سینمای آمریکا را شکل داده است.
اینجا سوالی مطرح کردیم: چطور می توانیم با سینمای عامه پسند مواجه شویم؟
...

مدرنیسم عامیانه
نوشته جی. هوبرمن / ترجمه سوفیا مسافر


صنعت فرهنگسازی آمریکا،در تلاش خستگی ناپذیرش برای مرتبط کردن همه چیز به همه کس و میل تجربه گرایانه اش به امتحان کردن هر چیزی برای یکبار، بطور متناوب پیش درآمدها، جریان های موازی، و آلترناتیوهایی برای آوانگاردیسم محلی یا اروپایی تولید کرده است.
...

تونی و تئو
نوشته دیوید برودل / ترجمه و تلخیص امیر خضرایی منش


در ژانویه 2012، حین فیلمبرداری «دریایی دیگر»، تئو آنگلوپولوس با یک موتورسوار تصادف کرد و کمی بعد جان باخت. در اوت همان سال، تونی اسکات با پریدن از پل وینسنت توماس، خودش را کشت.
هر دوی آنها در سینما اهمیت داشتند. اما کدام سینما؟
...

روشنم کن!
نوشته آدریان مارتین / ترجمه حمید خداپناهی


این مقاله بخشی از یک پروژه نقدنویسی است تحت عنوان «تونی اسکات: هدف متحرک» که در آن تحلیل صحنه ای از یکی از فیلم های تونی اسکات، بدون مشخص بودن نام نویسنده، به شرکت کننده بعدی داده می شود، تا او نیز در پاسخ، تحلیل خود را ارائه کند. این پروژه را وبسایت موبی پس از مرگ فیلمساز به هدف ارزیابی تازه تری از کار او ترتیب داد.
...

جداً، غیر ممکن درباره «ماموریت غیر ممکن» ساخته برایان دی پالما
نوشته نیکول برنه / ترجمه وحید مرتضوی


این مقاله نمونه ای جالب توجه است از شیوه مواجهه منتقد/تئوریسینی که عمده کارش بر سینمای تجربی/آوانگارد متمرکز است با یک فیلم نمونه ای ژانر.
...

جی.جی. آبرامز
نوشته سیریل بگن / ترجمه مسعود منصوری


هیچ سینماگر دیگری پیش از جی. جی. آبرامز نتوانسته بود در سریال های تلویزیونی از قبیل «لاست» و «فرینج» یا در بلاک باستر هایی مثل «ماموریت غیر ممکن 3» و فیلم «پیشتازان فضا» به موفقیت های سیاره ای نائل شود.
...

مولف گرایی عامیانه: نمونه مایکل مان
نوشته اندور تریسی/ ترجمه و تلخیص آزاده جعفری


باد کردن مولف یکی از ویژگی های تعیین کننده سینمادوستی اخیر است، از زمانی که کل ناوگان صنعتگران استودیویی کنونی و پیشین بسیار بالاتر از جایگاهشان تعالی یافته اند، آنهم به کمک تفسیرهایی جانبدارانه از پیوستگی تماتیک، و همچنین فرمالیسمی به ظاهر مستدل که از هرگونه نمایش خودنمایانه استقبال می کند. این هجوم به سوی هنرمندان کشف نشده سینما با دسترسی نسبتا آسان محصولات بازاری هالیوود ارتباطی تنگاتنگ دارد.
...